יום ראשון, 28 באוקטובר 2012

מזל שלכל כלל יש יוצא מן הכלל...או קצת גמישות!

איך יציאה מן הכללים, לעיתים קריטית ומבטיחה שתהיה יותר שמחה בבית!
בסוף הפוסט 3 הצעדים ליציאה מן הכלל.

אם אתם משפחה כזאת שממש עובדת עפ"י הכללים, שיש לכם סדר בבית ומשמעת, אבל שמחה אין, הפוסט הזה ממש בשבילכם. מדי כמה שבועות, מגיע אליי לקליניקה מקרה שמעורר בי השראה. זה נכון שלרוב אני נתקלת במשפחות בהן אין כללים, הבלגן חוגג וזה תורם רבות לאובדן השמחה בבית. כללים הם בהחלט בסיס, אפילו היסודות, לשמחה בבית. אבל לעיתים, אני נתקלת במצב קיצוני הפוך. בתים בהם הכללים נוקשים וההורים קשוחים מדי.

זה נכון שהכללים שומרים על הסדר ולכן מקנים לנו שקט ובטחון. הכללים יוצרים גבולות שמגנים על כל בני המשפחה, לכן כשיצרתי את המדריך החינמי שלי "איך מחזירים את השמחה למשפחה ב 8 צעדים" היה לי ברור שהצעד הראשון יהיה יצירת כללים...

למרות זאת, הפעם אני רוצה להתמקד בחשיבות של היציאה מן הכלל.

אספר לכם על ערב אחד, בבית אחד. במשפחה הזאת יש כללים ושומרים עליהם מכל משמר. הערב הזה היה קצת חריג, סבא וסבתא שמרו על הילדים אחה"צ וסדרי האוכל קצת השתנו...כך שבארוחת הערב הבת הגדולה (כבת 5) לא הייתה רעבה ולא ממש אכלה. אחרי המקלחת, הצחצוח והסיפור, פתאום היא נזכרה שהיא רעבה, אבל ממש רעבה!
ההורים כעסו והתעקשו שהזמן לאכול חלף! עכשיו הולכים לישון! מה קרה? נשברה הקערה! היו צעקות, בכי, עצבים...והילדה בשלה! ממש התעקשה, צרחה ובכתה...ובסוף גם קיבלה משהו לאכול....אבל האווירה בבית כבר נהרסה. כולם הלכו לישון עצבניים וכעוסים. הרבה מאוד דרמה מיותרת וממש לא שמח.

אפשר אחרת. במקרה הזה, אפשר היה לשבת רגע עם הילדה, להסביר לה בטון רך ורגוע, שהסיבה שלא אוכלים בסמוך לשינה היא שזה לא ממש בריא, שכדי לעכל את האוכל צריך אנרגיה והגוף גם רוצה מנוחה. להסביר, כמחווה יוצא מן הכלל, מאחר וסבתא וסבא קצת שינו את הסדרים, שהפעם נתחשב. מציעים תפריט של 2 אפשרויות בלבד, לא ארוחה ממש, משהו קל לעיכול שאינו מצריך הכנה מורכבת, כגון תפוח, פרוסה עם משהו...ממש בקטנה.

פשוט, קל ואלגנטי. אני מדגישה המקרה הזה הוא יוצא מן הכלל, כלומר מייצג מקרה חריג ונדיר יחסית.

הנה 3 צעדים ליציאה מן הכלל:



1. הכנה נפשית והערכות. עצם הידיעה שלכל אחד מהכללים בבית ובכלל, יש יוצא מן הכלל, כבר עושה דרך לקבלת המצב היוצא דופן. לדעת שזה עשוי לקרות וזו הזדמנות מצויינת לתרגל רוך, הבנה, קבלה וגמישות כלפי הילדים וגם כלפי עצמינו.
לעצור, לספור עד עשר ולנשום עמוק - עוזר מאוד גם :)

2.  להסביר את הכלל שוב, את ההגיון שמאחורי הכלל ולכן מדוע חשוב לשמור עליו בדרך כלל

3. לדבר על המקרה הספציפי, היוצא מן הכלל, שזה קורה לעיתים נדירות ושגם זה בסדר. לפרוט ולהסביר מה קורה בדיוק במקרה היוצא מן הכלל.

דווקא במקרים היוצאים מן הכלל, יש לנו הזדמנות לתרגל ולהדגים גמישות עם ילדינו. להראות להם שגם כאשר יש חריגות, אנו יודעים להסתדר ולצאת לפתרונות יצירתיים.

בעיקר להפגין הבנה, רוך וקבלה....שאלה הם ממש היסודות לאהבה ושמחה בבית.



קצת גמישות והרבה אהבה,
נטע

2 תגובות:

  1. כמה פשוט, ככה חשוב :)
    תודה על התובנה הכל כך מתבקשת והכל כך לא טריוויאלית

    השבמחק